måndag 10 november 2014

Yalla yalla

Yalla. Har precis lärt mig att det stavas så. Inte jalla, som vi tror efter den svenska 90-talsfilmen.
Det var yalla yalla jag sa till mig själv häromdagen. Jag hade verkligen bråttom, skynda skynda! Bråttom att komma bort, ut, vart som helst. Utom där jag just befann mig.
 I mitt närområde finns en kött-affär. Där är jag inte ofta. Äter sällan kött. Men; när jag behöver inhandla något dylikt, då är det så bra med dessa små butiker. Särskilt för mig och mina fötter. Behövs bara några steg.
En fredag för inte så länge sedan linkade jag in. I kött-affären. Anledningen var att både son och dotter skulle äta "hemma". Äpplena har fallit ganska långt där. Båda älskar kött.

Den här affärens innehavare är från en annan kultur. Ett annat språkområde. En annan religion. Inte ett dugg konstigt. Kära värld, jag får ju min lön för att jag dagligen arbetar med barnen från dessa kulturer! Med detta sagt - följande borde verkligen inte hänt! Inte mig!
När jag kommer in i butiken, ser det ut som om kön är lång. Men där bedrar jag mig. Det är högljudda diskussioner därinne. Mellan 5-6 män i olika åldrar. Och männen bakom disken. 
Jag tror att det här kommer att ta tid, och ställer mig i ett hörn. Men, då vinkar innehavaren fram mig till disken. Han ställer frågan: vad önskar du? Övriga män står bara där och pratar tydligen. Pratar och gestikulerar.
Ända tills jag svarar på ägarens fråga. När jag öppnat munnen hoppar en groda ut. En av de största grodor jag någonsin sett. Eller känt snarare. Det blir dödstyst. Hela butiken stannar liksom. Inte bara butiken känns det som. Hela universum stannar.  Jag upplever det som om jag skymfar inte bara butiksinnehavaren. Jag skymfar en stor del av vår värld. Vad jag säger?
"Jag hade tänkt mig några fläskkotletter!"
FLÄSKkotletter. FLÄSK.
Ahhhhhhhh!!! Hur korkad får man vara? Hur medveten är jag om vad som är halal (tillåtet) och haram (otillåtet) i ägarens religion och kultur? Mycket medveten skulle jag vilja säga. 
Är griskött halal? Behöver jag svara....?
Yalla yalla; var är luckan jag vill ramla ner genom?
RIDÅ.
P.s. Innan ägaren ens hunnit säga klart meningen :  "Här har vi inte fläsk", så har jag redan sagt att jag menar förstås lammkotletter.
Tur att son och dotter gillar lamm, för det gör inte jag. Men potatis är också gott.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar