torsdag 18 december 2014

Ingen stress

Ingen stress. Konstigt. Jag är en person som relativt lätt stressar. Känner mig stressad. Av för många tankar i huvudet. Av för många att fixa runt. Av lite dålig ekonomi. Av att få till logistiken. Av att inte räcka till helt enkelt. Varken på jobbet eller privat. Ni som känner mig vet detta.
Det där med logistiken är en extra stor stressfaktor andra halvan av hösten. När jag börjar inse att vi inte kommer undan julen. I år heller.
Ibland blir logistiken satt som jag önskar. Ibland inte. I år är ett inte-år. Gillar inte att flänga runt. Men nu vet jag i alla fall. Logistiken är satt.
Då liksom släpper stressen.
Det konstiga är att jag inte känner mig ett dugg stressad över allt som ska göras till julen. Kan bero på att jag inte gör så mycket. Lite lussebullar. Lite pynt. Stadens minsta julskinka. Troligen även en av stadens minsta granar. Julklapparna har varit klara ganska länge. Handlar man (nästan allt) över nätet krävs framförhållning. Skönt nu.
Sonen min, som gillar runt-flängandet ännu mindre än jag, väljer att vara kvar med vännerna i huvudstaden. Förstår honom. Blir inte arg eller sur. Han kommer några andra dagar istället. I lugn och ro. Då kanske jag heller inte behöver dela honom med så många.
Dottern däremot. Blir sur på brorsan. Hon är en julfirare av Guds nåde. Traditioner ska bevaras. Även om traditionerna ser olika ut varje år. Pga runt-flängandet.
Så henne tar jag till hjälp med köttbullarna. Av tradition är hon en bull-rullare av rang.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar