måndag 1 december 2014

Förändring

Förändring. Change.  Kan vara bra. Eller dåligt. Riktigt dåligt. Som så mycket annat här i livet. Om den inte är självvald. Förändringen.
Om den är påtvingad. Opåverkbar. 
Är det en förändring jag själv valt - då är det bra. Även om inte resultatet alltid blir så bra. 
Förändring ska kännas. Märkas. Vad är annars vitsen?
Jag har nog alltid varit lite rädd för förändring. Eller skeptisk kanske. Dock har livet mitt innehållit förändring i massor. I överflöd faktiskt. Både av den valda sorten, och den påtvingade.
Om jag tänker bort alla hälsomässiga förändringar, så har nog de flesta andra blivit bra. I slutändan. 
Ibland har det tagit tid att landa vid en förändring.  Oron som uppstår. Då, när jag får besked om att den är på väg. Förändringen. Snacka om process!  Om det är något jag lärt mig genom åren, så är det att försöka minska den där oron. Den där sorten som bara stjäl en massa energi. Som jag får ont i magen av. Oftast helt i onödan. Resultatet av processen kan ibland t.o.m. bli bättre. Än hur det var innan förändringen. 
Men det är inte lätt. Att få mig själv att tänka: Det löser sig....det kommer att fixa sig....
Som sagt, oftast gör det ju det.  Men jag vill se och veta resultatet NU.  I samma ögonblick som förändringen första gången nämns. 
Ibland är förändringen oundviklig. Även om jag inte vill. Även om det är en förändring som ÄR självvald. Fast jag egentligen inte vill. När hjärtat säger en sak, och huvudet en annan. Vem ska segra? Just nu är det rätt lika, poängmässigt.
Tror jag ska träna lite. På förändring. Förändrar kvällsmackan. Från knäckebröd till surdeg. Bara i kväll. Så får jag se hur det känns. Babysteps. Change....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar