onsdag 5 augusti 2015

Boktips

Boktips. Igen. Risken att jag upprepar mig är stor. Väldigt stor när det gäller läsning. Jag läser. Mycket. Nu har jag dessutom varit sjukskriven en längre period. När kroppen inte vill vara med, då är böcker min räddning. Sida vid sida med Netflix då....
Jag ska inte trötta ut er med en massa bokprat. Men - jag bara måste nämna två titlar från denna sommarens bokhög.
Italienska skor av Henning Mankell. Jag har för länge sedan läst alla Wallander-böcker, men inte så mycket av vanliga romaner från Mankell. Den här är fantastiskt bra och så välskriven. Vemodig och rolig på samma gång. Utgångspunkten är en ensling på en ö. Jag skulle kunna beskriva det så här: När du får oväntat besök... Nu har jag reserverat uppföljaren, Svenska gummistövlar. Det var bara ett femtiotal före mig i kön. Får väl läsa den under 2016, förhoppningsvis.
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Författarens debut. Vilken debut! En thriller, om vanliga människor i en förort till London. Man kan inte riktigt veta vem som är ond och vem som är god. Gillas. Någon sa: Årets Gone girl. Det gjorde mig tveksam. Jag hör till minoriteten som inte var imponerad av den boken. (Har inte sett filmen). Enligt mig är den här berättelsen mycket bättre skriven.
Om du orkade läsa ända hit, då är det ingen match för dig att läsa dessa båda böcker. Betydlligt mer lättlästa, välskrivna och fängslande än denna blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar