söndag 14 februari 2016

Alla dessa dagar...

Alla dessa dagar. Tema-dagar är visst namnet. Menar då inte dagar i skolans värld. Nej, nu menar jag när en företeelse får en speciell dag till sin ära.
Detta skrivs ju  en sådan dag. Alla Hjärtans dag. Som ändå är en relativt gammal tema-dag, även här i vårt land.  Men som jag känner är handlarnas dag. Kommersens. Naturligtvis är det fint att visa omtanke och kärlek, men jag blir lite anti till den speciella dagen.
När jag växte upp fanns inte Alla Hjärtans dag. Inte vad jag minns. Inte heller firades Halloween. Men  mor och far hade varsin dag. Samt fettisdagsbullen och våfflan. Som ju ändå hade/har någon slags förankring historiskt/religiöst. Det räckte.
Nu finns dagar för allt.
Självklart tycker även jag att det bra att särskilt uppmärksamma vissa saker, och då med extra tryck en specifik dag. Saker som Dagen för social rättvisa, instiftad av FN.  Den dagen infaller redan nästa vecka (20/2). Men att den sammanfaller med Slarvighetens dag känns lite märkligt? Liksom att Internationella barncancerdagen tvingas dela dag med geléhallon (15/2)?
Som ni förstår har jag nemas problemas med Internationella Downs Syndrom-dagen (21/3),  och inte heller med dagar för andra diagnoser eller sjukdomar. Bara bra med extra fokus.
Däremot har jag svårt att fatta varför grapefrukten(25/2), linssoppan (12/4) och salamin (7/9) behöver ha egna dagar?
Funderar på att fira 3/5. Då är det Asociala dagen. Kanske är något för mig...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar