fredag 19 februari 2016

Flix flax

Flix. Netflix. Jag har skrivit om det tidigare. Då, när det kom in i mitt liv. I somras. Sedan dess har otaliga serier passerat revy. En del bra, andra sämre. Jag är ju inte så dum att jag tittar vidare på de sämre. Men ger dem ändå en chans liksom. För att nämna några som jag fastnat för: House of Cards - förstås!  Tänkte att en serie om amerikansk politik är väl sådär - men ojojoj! Längtar efter och väntar på nya säsongen. Tyckte också rätt bra om The  Blacklist. Tidigt 90-tal såg jag en ung James Spader i en film , "Laddat möte", som satte spår i mig. Nu är han en medelålders, tunnhårig man. Inte alltför vältränad. Men så bra i the Blacklist!
Men; just nu är det en serie som stavas med extra stort S. Även rent bokstavligt. Suits. Jag säger bara: Suits. Jag hade sett att den fanns, men tänkte lika förutfattat som om House of Cards, att en advokatserie? Nja.  I det läget var jag när en kollega pratade sig varm om serien. Och vad hade jag att förlora?
Jo jag förlorade mig själv, totalt! Helt förlorad blev och förblir jag. Nu inne på säsong fyra. Visst, säsong ett är ju solklart bäst, men den håller tack vare karaktärerna. Mer än tack vare storyn. Där är Harvey Specter, den hårdföra advokaten som kämpar med att inte ha kontakt med sina känslor. Mike Ross, vars brist på utbildning måste hållas hemlig. Jessica Pearsson,  coooola högsta hönset som verkar slipad som en diamant. Louis Litt, ja vad kan man säga? Måste ses! Rachel Zane, sötnosen med ambitioner. Och sist men inte minst: Donna Paulsen. Sekreteraren med järnkoll. På allt och alla. Det inte Donna vet, är inte värt att veta. Och hon vet dessutom allt en liten stund innan det händer. Känns det som. Jag kan identifiera mig en aning med Donna. Måste vara vårt gemensamma kontrollbehov.
Att samtliga är vältränade ( kanske inte Louis) , snygga (kanske inte Louis) och välekiperade (även Louis) gör ju inte saken sämre. Den perfekta serien att slå igång när hjärnan bara inte orkar hänga med i komplicerade thriller-intriger. Men är tillräckligt skärpt för lite juridiska fall och relationskomplikationer. Och att inte förglömma; väldigt bra musik. Kommer på mig själv att nynna runt på "Greenback boogie".....
Så - har du Netflix får du inte missa Suits helt enkelt. Skulle bara önska att de åt lite oftare. Inte undra på att de är så tighta i hullet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar