tisdag 26 juni 2012

Minne på en pinne

Poesi-bok. Hade ni en dylik? Jag hade. Flera stycken. En så´n där bok där kompisar och familj ombads (läs tvingades) skriva små verser. På den tiden - 60tal - skulle det vara på rim. Annars var det ingen vers, ingen poesi. Några minns jag: "Rosor är röda, violer är blå - .....är söta, och du likaså!" Minns visst inte riktigt hela. Vad det var som var sött? Men den här kan jag, nästan: "Låt mig sitta i ditt minne - på en liten, liten pinne!" Det var en fortsättning, men den minns jag visst inte heller.  Poesi på hög nivå. Särskilt efter att 3-4 st av vännerna skrivit samma vers.
På tal om minne. Jag läste ett kåseri av någon, angående att inte komma ihåg var man ställt cykeln. Att inte kunna urskilja sin egen cykel bland alla likartade i cykelstället. Av den anledningen har jag målat dit gula prickar på min mörkblå hoj.
Samma kåsör skrev också att hon/han haft problem med att hitta bilen på parkeringen vid det stora köpcentrat.
Haha! På den tiden jag gick obehindrat och alltså ibland vistades där, på köpcentrat, hände detta mig också. Ändå parkerade jag med avsikt just vid DEN HÄR stolpen, eller så. Ja, ni kanske varit med om liknande? Speciellt besvärligt om man har en grå/svart/vit bil av mellanstorlek, ex en Golf kanske? Finns ju ngr stycken.
Av den anledningen införskaffade jag i början av 2000-talet, en knallgul liten bil. Som dessutom var byggd på höjden. Den stack upp sitt gula lilla tak några decimeter över andra karosser. Mycket praktiskt! Jag älskade den bilen. Tyvärr ville den inte riktigt vara med utan att gå sönder ideligen, så numera har jag en liten röd. Normalhög. Många röda småbilar finns det. Kanske är lika bra att jag inte längre parkerar vid köpcentrat?
Jag kliver ju nästan aldrig av cykeln heller för den delen, så problemet har så att säga löst sig självt.
Som avrundning kan jag berätta för er vad USB-minne heter i Norge. På allvar. Lika logiska som alltid, norrmännen. Inga krusiduller med utländska ord eller förkortningar. "Minne-pinne". Fantastiskt ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar