söndag 3 juni 2012

Puh-tankar

Jag har ett par favoriter i litteraturens värld. Eller kanske fler än ett par. Men just nu tänker jag framförallt på ett par.
En stor och en liten. Nalle Puh och Nasse.
Ofta kan jag önska att jag kunde anamma Puh´s livsfilosofi. Jag skulle säkert må bra av det.
Mindfulness o Carpe Diem i all ära, men Nalle Puh´s tankar fanns långt innan dessa ord låg i var mans mun.
"Underskatta inte värdet av att göra ingenting, av att bara ströva omkring alldeles ensam, lyssna på allt som man inte kan höra och bara ha det bra". Nalle Puh såklart.
Att det egentligen är A.A. Milne....njaaa, för mig är det verkligen Nalles ord.

Och här är en som verkligen riktar sig direkt till mig: " Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
Hmm. Jag som är känd för devisen Fort men snabbt...Inte så mycket av Nalle Puh i den inte.
Att sedan hjärnan inte är så stor, eller ibland rent av inte finns utan bara består av ludd, det spelar ingen roll. Puh är lycklig.

Det görs i dag forskning om lycka. Kan tyckas knepigt. Hur mäter man? Det borde alltså finnas ett ämne i kroppen som är mätbart vad gäller lycka, typ endorfiner? För det som gör mig lycklig, gör ju per automatik inte min medmänniska lycklig.
Svåra frågor, och LYCKA är ett alldeles för stort ord. Tycker jag. Visst,ok att ha som strävansmål. Men ska jag varje dag fundera över om jag är lycklig? Nja, det funkar inte för mig. Det finns andra ord som passar mig bättre. Nöjd. Tillfreds. Liksom lite mindre ord. mer svensk-lagom.
Nasse då? Är han lycklig? Ja tänk det tror jag. Fast på ett annat sätt än Puh. Nasse är liksom lycklig i skenet av Puh. Tack vare Puh.
Jag är nog lite mer av en  Nasse, fast jag strävar efter att bli en Puh.
En Nasse som piper och oroar sig. Hela tiden. Liten och darrande.
"Det är svårt att vara modig när du bara är ett mycket litet djur".
Dock är han ju fantastiskt söt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar