torsdag 25 april 2013

Utdöende

 Inte så många tankar att ventilera i dag. Men på dagens besök hos lilla mamma, dök det upp en. En tanke alltså.
En tanke om att jag tillhör den sista generationen vad gäller vissa saker. Men jag börjar med mamma. I hennes generation är det mycket som dött ut. Missförstå mig inte. Visserligen är det många medlemmar av generationen som dött ut, men jag tänker på företeelser.
Företeelser som dött ut. I och med att mammas generation inte kan utföra företeelserna längre. Tänker t.ex. på företeelsen "att lägga håret". Mamma var ny-fixad i håret i dag. Inte vet jag hur, om det var med värmeborste. Eller spolar. Men - när jag växte upp, då gick mamma till frissan och fick "håret lagt".  Va??? Alltså, jag är ju så gammal att jag vet vad det betyder. Skulle jag säga till sonen att jag ska gå och lägga håret -  Var då, skulle han fråga. Hos Anette,  kanske jag skulle svara. Vad ska hon ha ditt hår liggande där för, kanske han skulle fråga ....osv osv osv.
Jag har alltid tyckt att det måste varit ganska bortkastade pengar. Att "lägga håret". Hur länge fick man valuta för det? Ett dygn? Om man inte stod upp och sov förstås.
En annan företeelse som jag är för ung för, är det här med dricks. Visst har jag gett dricks till kypare och taxi-chaufförer förr i tiden. Då, när jag kunde äta ute och ta taxi hem. I min ungdom. Om jag kunde göra detta i dag, skulle jag INTE ge dricks.  Men lilla mamma, hon gav ju alltid dricks till frissan också. Och till färdtjänsten förstås. Och till fotvården. Inte till tandläkaren, där gick väl gränsen.
En företeelse som jag gissar tyvärr kommer att dö ut med min generation, har jag noterat på mina otaliga cykelturer.
Denna företeelse är att räcka ut handen. När jag ska svänga. Jag gör det kanske inte vid 100% av mina svängar, det beror lite på HUR jag svänger. Det jag noterat är dock att nästa generation gör det väldigt sällan.
Sedan behöver man ju bara gå in på face-book för att förstå att man är på utdöende. Där finns hela tiden dessa bilder. Med frågor om man minns vad bilden föreställer. Eller vad föremålet ska användas till.  Allt ifrån potatismos-stötar till kassettband. Alltså - är man gammal nog? Hittills har jag kunnat svara JA på varenda bild...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar