söndag 2 juni 2013

Manual?

Jag har en bekännelse att göra. Jag gör den här på bloggen. Offentligt. Eller, min blogg är väl inte så offentlig? Men i alla fall.
Det finns något jag tycker mer illa om än paltbröd. Mer illa om än att frosta av frysen. Jag kan nästan säga att jag hatar fenomenet i fråga, men hatar är ett väldigt starkt ord. Och jag vill inte gärna säga att jag hatar något/någon. Men i detta fallet är det nära.
Jag tycker verkligen inte om INSTRUKTIONSBÖCKER.  Sådär, nu var det sagt. Får se om jag kommer att känna mig lättad. Tveksamt.
Jag ogillar verkligen även de allra tunnaste små häften med instruktioner, dock inte i lika hög grad som de tjocka böcker som medföljer ibland. Tjocka, häftade eller limmade böcker. Med instruktioner på ungefär 25 språk. De sidor jag behöver finns ofta någonstans i mitten. Ju tjockare den här boken är, desto svårare är det för sidorna i mitten att hålla sig uppvikta. Jag måste ju läsa samtidigt som jag pillar på den tekniska grej det gäller.
Ja för det handlar ju nästan alltid om teknik. Och teknisk är jag inte. Jag skulle egentligen behöva läsa i boken/böckerna/häftena. Orka!? Så säger nästa generation när de inte alls orkar bry sig. Så jag säger det jag med: Orka!? Näe,jag orkar inte.
I bästa fall läser jag lite, lite. Där som det står på mitt språk. Eller på engelska. Ibland på norska, för det fungerer faktiskt.
Oftast slutar det hela med att jag slänger ifrån mig boken. Och provar mig fram. Oftast lär jag mig, men kanske inte alldeles rätt.
Det jag däremot ibland vill efterfråga, är en annan sorts instruktionsbok. En manual för livet. Så att jag Gör rätt. Väljer rätt. Säger rätt. En sida längst bak med felsökning. Om jag nu har gjort fel i livet - då kan jag lätt fixa till det. Om jag följer instruktionen. Längst bak.
Fast det kanske vore fegt? Jag måste nog själv komma på hur jag ska göra. Utan instruktionsbok här också.  Det gäller bara att inte säga Orka?!

1 kommentar: