torsdag 6 juni 2013

Fjärilseffekten

Fjärilseffekten. Jag hade hört det begreppet. Hade ett hum. När jag nu läser en roman med det namnet, kändes det som att jag ville tänka till lite mer. Det jag visste var väl det ni också hört? Att begreppet fjärilseffekten kommer sig av att den lilla fjärilens vingslag i Mexico påverkar luftströmmarna, så att en orkan kan drabba t.ex. Sverige längre fram. Det här hör ihop med s.k. kaosteori. Kaos som faktiskt INTE betyder oordning (som jag trodde), utan oförutsägbarhet. På något sätt en särskild form av ordning.
Ni vet, en sådan ordning som tonåringar kan ha i sina rum. Ordning i kaos.
En särskild form av ordning, där en liten, liten förändring i begynnelsevillkoren kan orsaka en drastisk förändring vid senare tidpunkt. Som fjärilen och orkanen.
Som att en förälder går in i kaos-rummet och flyttar på saker. Det kan leda till att tonåringen inte hittar i sitt kaos. Kanske inte hittar hemuppgiften. Vilket i sin tur kan leda till missar på provet. Som leder till sämre betyg. Som leder till att han/hon inte kommer in på dröm-utbildningen. Vilket leder till att livet blir helt annorlunda....
Är ni med mig?
Här i Sverige finns ju ett talesätt; "Liten tuva stjälper ofta stort lass". Lite av samma tanke.

Jag funderar på om man kunde resa bakåt i tiden. Bakvänd fjärilseffekt. Om man kunde ändra på små, små saker. Hur hade allt blivit då? Vad har påverkat vad? Funderar på vad som varit om min allra första fröken inte sagt det där om att jag måste vara tyst när klassen sjöng? För att jag inte kunde. Jag vet med säkerhet att det påverkat hela mitt liv. Negativt. Kanske hade jag vågat sjunga med i "Ja må hon leva" och andra låtar? Vågat prova körsång? 
Jag funderar också en del på vad jag skulle vilja ändra på för mina barn. Kanske inte så mycket saker jag sagt. Mer hur jag mått ibland. Perioder av ledsenhet. Att jag låtit mig påverkas för mycket ibland. Av relations-skit helt enkelt. Det mår jag dåligt av. Kunde jag ändra det, för att det inte skulle påverka dem - ja då skulle jag göra det direkt!

På tal om kaos.Jag har en tatuering på vänstra skuldran. Ett koreanskt tecken. Tecknet för Harmoni. Eftersträvansvärt. Dock tyckte sonen under en period att jag borde tatuera min högra skuldra också. Lite närmare verkligheten. Naturligtvis skulle det där vara tecknet för Kaos...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar