lördag 15 juni 2013

Varning?

Undrar om det är på sin plats att utfärda en. En varning. Funderade på det i dag. När jag gjorde mitt morgon-te. Sedan gjorde jag lite förmiddags-kaffe (eller mitt kaffe-surrogat pga magen...). På eftermiddagen var det dags igen. Lite mer "kaffe". Och nu ska jag alldeles strax göra lite kvälls-te.
Kanske är det inget konstigt med allt detta. Många dricker kaffe två ggr/dag, och kanske lika ofta te. So far, so good.
Funderingen om en varning gäller inte själva drickandet. Inte heller avvägningen mellan kaffe och te.
Neej, det gäller en del av rutinen runt drickandet.  Rättare sagt: vad jag dricker ur. Jag erkänner pinsamhetsfaktorn nu.
Jag har olika koppar/muggar varje gång, En morgonmugg. En fm-kopp. En kopp för kaffet på eftermiddagen. Och slutligen min kvälls-te-mugg.
Varning? Ja visst!
Men jag har fortfarande en social spärr kvar. Det här gäller bara om jag är ensam. Har jag sällskap i mitt drickande, då kan jag klara att rucka på kopp-rutinen. Det är nämligen så, att alla dess fyra olika muggar/koppar, bara existerar i ett enda exemplar här hemma hos mig. Det beror på olika saker. Min förmiddags-kaffe-kopp t.ex. Den är från min mormor. När jag var hos henne, dracka jag alltid varm choklad ur den.
Min morgon-te-mugg, ja där är övriga exemplar sönderslagna.
Så nu börjar jag fundera på hur det ska bli om/när någon av de fyra inte finns mer?  Hoppsan, nu ökade varnings-graden....
 Obs! Naturligtvis ställde jag muggarna i kronologisk dags-ordning...

1 kommentar: