torsdag 27 juni 2013

Bibliotek?

Nu har jag gjort det igen. Läst något. Någonstans. Som vanligt minns jag inte var. Det spelar mindre roll. Jag minns trots allt vad jag läste. På ett ungefär. Jag fick en funderare.
Det jag läste handlade om hur kunskaper och insikter lagras. I oss. I hjärnan.  Om det lagras som i ett bibliotek. Om all kunskap inom samma område, om den så att säga finns på samma hylla. I hjärnan.
Det kan man ju fundera över. Då tänker jag - är min hjärna sådan? Med alla böcker jag läste som barn, eller för min egna barn, om de står där tillsammans? För jag kan ju plocka fram dem om jag vill. Från hyllan märkt Hcf / Hcg.
Om alla låt-texter jag memorerat genom åren, om de finns på en och samma hylla?  Och har den då beteckningen Xy?
Om konsten att lägga upp maskor för att sticka, finns på gemensamma hyllan för handarbete? I så fall står väl boken om kedje- och stjälkstygn där bredvid.
Jag skulle vilja tro att det är så här välordnat. I min hjärna. Än så länge. Fast, ibland kan det ju hända att en bok ramlar ner. Kanske blir inställd på fel hylla sedan.
Ja, det händer nog då och då, Oftare nu än förr, om ni förstår.
Och så tänker jag på mammas inre bibliotek.
Där står böckerna om hembygd tillsammans med sångböckerna. Vissa delar av floran. De står i sin ordning. En hel del andra böcker har hamnat fel.  Lite huller om buller.
Hopplöst att veta var man ska leta, det finns alldeles för många hyllor i ett bibliotek.

I mitt fall finns även en ganska stor och klumpig hylla, som ibland är i vägen. Det är hyllan där allt onödigt vetande står inkilat. Varför kan jag  "H Helibebknof?" Tjaa, det är visst de första grundämnena tror jag. Alltså deras förkortningar. Alltså jag kan ramsan, men det hjälper ju inte om jag inte kan förkortningarna...Kanske är H väte? He är nog helium?
Vad använder jag det till ? Säg det den som vet?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar