fredag 1 november 2013

Vårda

Vård. Vårda. Man kan mena mycket med det. Det jag får som första association, är vård av sjuka. Eller gamla. Eller barn. Som är sjuka? Helt enkelt vård av någon som är i behov av det.
Man kan ju även vårda relationer. Både till vänner och till partner. Även  där vi olika bra. Går inte in mer på det.
Anledningen till att jag tänkte på ordet vård i dag, handlar om något helt annat. Jag tog mig för att idka lite sko-vård. Ni vet skokräm, borste mm. Då håller skor och stövlar längre sägs det.Skinnet håller sig mjukt. Det är ju såklart samma anledning till varför en relation behöver vårdas. För att hålla sig. Mjuk.
Mitt i sko-vården kom jag på att jag skulle titta efter vad det var för liten hög med papper som låg på byrån. Javisst ja! Där låg ju den! Det gamla exemplaret av tidningen "Husmodern". Samma årgång som lilla mamma. 1923. Jag läser nu en tidning som precis fyllt 90 år. Det är septembernumret jag har.
I detta fantastiska exemplar (som jag med säkerhet kommer att återkomma till) finns en artikel där vi får lära oss hur vi ska vårda våra vinterkläder när de tas fram. Kläd-vård alltså.
Mer specifikt handlar det om vård av plyschkappor. Har ni någon sådan? I så fall bör ni vara tre personer för att kunna ånga upp den, nu inför vintern. Dessutom behövs en elektrisk kaffekokare (vem hade en sådan 1923?), samt en tämligen grov gummislang, omkring 150 cm lång. Slangen träds på kaffepannans pip när vattnet kokar upp. Person 1 trycker ner locket så ångan tvingas ut genom pipen. Person 2 håller slangen riktad mot kappan. Person 3 håller kappan och snurrar den runt.
Ja kära nå´n. Eftersom jag är ensam i hushållet, är det väl tur att jag inte äger någon kappa av plysch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar