söndag 8 juni 2014

Genus

Ett kort inlägg i dag....ett inlägg i debatten kanske. Eller det var nog för pretentiöst. Återigen är det några rader jag läst. I en bok jag hittade hos lilla mamma. Det är min bok, en bok från skoltiden , min alltså. Länge sedan. Tror den heter "Nu ska vi sjunga". En del av er vet direkt vilken bok jag menar.  Orange, inte sant? Flera av sångerna däri är märkta av ålder.  Men vissa har stått sig bra genom åren. Ekorren satt i granen och Videvisan. 
Genus-debatten är i full gång nu, vilket jag applåderar såklart. Därför hakade sig den här gamla visan fast. Hur gammal ÄR jag egentligen? Att vi gladeligen sjöng att gossarna ska vara raska och flickorna snälla...Håhåjaja!
Att det dessutom nästan konsekvent är stor bokstav efter kommatecken  gör ju inte saken bättre. Hur kunde jag så lätt lära mig skrivreglerna med sådana förlagor? 
Hoppas verkligen ingen av mina elever får syn på ett exemplar! ( Här skulle ett foto på sångtexten in, men tekniken sviker)

"Kom min lilla, Nu vi vilja, Raskt till skolan gå, 
Sjunga,läsa,skriva, Så att vi må bliva,
Raska gossar, snälla flickor,
Å,vad det ska gå!"

Slut för idag - tack för idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar