söndag 29 mars 2015

After Work

After Work? Afterwork?  After Work?  Jag har försökt kolla hur det ska skrivas, får en mängd olika svar.  Att skriva det som ett ord, känns väldigt swenglish. Jaja, nu är det inte den välkända AW:n jag ska ventilera.
Jag tänker runt pension. Alltså, after work.
Det är så mycket funderingar. Så många olika tankar. I mitt fall är de inte alls odelat positiva. Tvärtom. Jag har inga planer på att pensionera mig i förtid. Men det kan mycket väl hända att kroppen min har andra planer. Att den inte orkar. Kroppen alltså.
Det jag då måste ligga i hårdträning för, är att verkligen lyssna på vad den säger. Kroppen alltså.
Jag vet att i dagsläget är det lagstadgat att få gå i pension från 61. Gissar att den åldern snart är ett minne blott. Den kommer att höjas. Och det är väl bra att man kan få välja själv. Vara flexibel.
En bra ide vore att gå ner i tjänst de sista jobb-åren. Fast i mitt fall blir det inte mycket arbetstid kvar. Om jag går ner i tjänst. Från en halvtid? Nja.
Det lockar mig dock inte att jobba EFTER 65. Nej, det önskar jag inte. Tror inte jag hade önskat det med en frisk kropp heller.
För mig finns inte bara de ekonomiska faktorerna. Jag gillar mitt jobb. För det mesta. Men det sociala sammanhanget med kollegor är nästan viktigast. Att tillhöra. Att kanske göra skillnad för någon, någon stor  eller riktigt liten person.
Att ha rutiner. Låter väldigt trist. Men rutiner  och arbetsuppgifter i lagom mängd är bra. Håller mig alert.
Så just i dag säger jag; Pension - var god och dröj!
Dock är det aldrig fel med ett litet påsklov....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar