onsdag 6 maj 2015

Böckernas värld

Jag läser. Alltså finns jag. Nästan så är det. Om jag inte har något att läsa, så...jag dör väl inte men närapå.  Helst vill jag såklart ha något bra att läsa. Med det menar jag inte bra facklitteratur. Just nu är jag i ett skede där jag läser en hel del om språkutveckling. Alltså facklitteratur. För jobbets räkning. I och för sig en del väldigt bra böcker. Men; det är inte dessa jag menar här. Jag kan inte påstå att jag mår sämre under perioder när jag inte har någon bra "skolbok" att läsa.
Inte som jag gör när jag saknar bra skönlitteratur.
Sådär så att jag riktigt längtar efter att läsa vidare nästa dag, då när jag inte orkar hålla mig vaken för att fortsätta. Så är en bra bok.
Har sagt det förr. En bra bok är som en vän. På många sätt. Tar mig med dit jag inte kan komma annars. Tröstar. Peppar. Ger tillvaron spänning.
Jag brukar inte läsa OM böcker, är en engångsläsare. Men jag såg ett kinesiskt ordspråk häromdagen som fick mig att fundera. Över om jag kanske skulle ta mig an några gamla godingar än en gång. "Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant". Tål att tänka på.
Men här är några tips på böcker jag nyligen läst. Inte läst om alltså. Inte än i alla fall, vi får se...
 Ann Cleeves: Dött vatten. Del ett i en ny trilogi om kommissarie Jimmy Perez. Älskar  skildringen av den karga miljön på Shetlandsöarna.
Liane Moriarty: Öppnas i händelse av min död. En ny bekantskap bland författare, och vilket häftigt efternamn va? Det här är en bok om hemligheter, relationer mm . Utspelar sig i Australien.
Chimamanda Ngozi Adichie: Americanah. En tjock roman som innehåller mycket. En kärlekshistoria, fina karaktärer samt som tema: upplevelsen av att vara färgad i en värld där bilden av den vita människan fortlever som norm. Min gissning är att det här är en blivande klassiker.
Mons Kallentoft: Jordstorm.  Senaste boken om polisen Malin Fors i Linköping. Jag tycker om de här böckerna, inte så mycket för själva kriminalgåtan, utan för att Kallentoft gör så bra person-porträtt, framförallt av den struliga Malin.
Sådär, hoppas någon av de här kan bli din nya vän.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar