fredag 22 maj 2015

Ska ont med ont fördrivas?

Så sa min mormor. Ont ska med ont fördrivas. Låter konstigt. Alltså, om du har ont i knäna, ska du då  krypa runt och knäskura? Eller, om du har huvudvärk så är det bästa att vistas i en bullrig miljö?  Var det så mormor menade? Kanske inte riktigt. I mitt fall verkar det mer som att mitt onda ska fördrivas  med mer ont. Alltså, min onda rygg och nerver där, ska fördrivas genom att jag får extra ont i ryggen? Låter ju helt absurt.
Som nu, när jag ligger här. Doktorn "gissar" på diskbråck. Ska till ortopeden nästa vecka. Har bara mig själv att skylla. Gjorde, helt i onödan, en galen vridning av ryggen. Trots att jag vet att just min knäppa rygg inte klarar det. Har du buktande diskar, så ska du inte vrida. Då kan de brista. Som nu. Kanske.
Jag kan inte skylla på att jag var tvungen. Att vrida mig. För att rädda eller ta emot något barn t.ex. För att undvika en olycka. För att lösa en konflikt. Nej nej, jag hade inte ens hunnit iväg hemifrån. När det blixtrade till i ryggraden.
Så förutom att smärtan plågar mig, plågas jag också av hur jag kunde vara så dum. Hur jag kunde låta bli att tänka på att så där ska jag inte göra - stopp! När jag väl tänkte den tanken,  då var det för sent.
Håhåjaja. Shit happens. Synd bara att konsekvenserna blir så långvariga.
Tur i oturen är att min kära ortoped sedan snart 30 år, finns kvar. Att han otroligt nog inte gått i pension än.  Min McStrong. Min McSturdy.
Så jag slipper omvägen runt vårdcentralen och tar istället gräddfilen direkt till ortopeden.
Synd bara att det inte finns en sådan fil in till magnetkameraundersökning . Där är det kö. Om man inte får förlamningssymptom av diskarna. Vilket jag inte har. Inte än i alla fall.
Ingen som har en MR-kamera stående och skräpar?
I kväll kommer arbetskamraterna hit och muntrar upp mig. Jag har en tendens att hamna i svarta hålet, när något händer med ryggen. Nu får jag starka piller. Då blir hålet lite skönare att vistas i. Lite mer drägligt, som McSturdy säger.
Men i dag jobbar jag på att inte ta mina piller. Vill istället dricka vin med kollegorna i kväll.
Under tiden fram till dess kollar jag Blocket. En gång i timmen. Det gäller att vara först till kvarn. I fall en MR-kamera dyker upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar