lördag 2 maj 2015

Orka

Orka. Maj är en sådan månad. En orka-månad. Mest vad gäller arbetslivet. I mitt yrke är det en orka-månad. Fylld av omdömen, möten, "se till att hinna allt innan terminen slutar" mm. I årets maj månad har jag även klämt in lite fortbildning.  December är av tradition även den en orka-månad.
Privat är det nu i maj också lite av en orka-tid.  Resa bort till goda vänner, personalfest, födelsedagskalas, teateruppvisning mm. Alla de senast uppräknade är förstås orka-saker som GER energi.  Men det är ett litet pussel för att få ihop tiden. Få ihop den med orken.
Ibland tror jag att jag drabbats av kroniskt trötthetssyndrom. Finns en förkortning på det, som jag inte minns just nu. Ibland tror jag det. För hur kan  jag annars vara så jäkla trött mest hela tiden?
Sedan går tanken ett varv till. Då kommer jag på att jag precis haft rosfeber. Ett varv till och tanken landar i att jag faktiskt sover riktigt bedrövligt illa. Så jag har nog inte den där förkortningen.
Ibland förstår jag inte hur jag överhuvudtaget orkade förr. När jag hade småbarn. När jag hade tonåringar. Hur?
Men var tid har väl sin ork. Jag var dessutom friskare då. Och när jag tänker efter ordentligt måste jag väl konstatera att jag var betydligt yngre. Tar åldern ut sin rätt?
Svar ja. I maj månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar