söndag 17 maj 2015

McDreamy

Jaha. En era är slut. McDreamy-eran. Nu syftar jag inte på min alldeles "egna" dr McDreamy, utan på originalet. McDreamy alias Derek Sheperd, alias Patrick  Dempsey, en av huvudkaraktärerna i Grey's Anatomy. Han dog helt enkelt, i en olycka. Efter att ha räddat flera liv, såklart.
Och genast spekuleras det. Hej vilt. Hade han tröttnat? Fick han sparken? I så fall, varför? Ett dödsfall är ju oåterkalleligt dessutom. Ja, om man inte heter Bobby Ewing då förstås.  Men bevara oss från ett sådant återuppstående.
Jag gillar som bekant sjukhusserier. Trots att, som en mina vänner så riktigt påpekade: "Får inte du nog av sjukhus i din egen vardag?"  Det är nå'n grej med mig och sjukhus. På ett märkligt sätt är det lugnande att titta på andras elände. Särskilt när jag förstås vet att det är ett fejkat elände. Som är värre än mitt eget. Lite tröstande nästan.
Minns med vemod  den första sjukhusserien jag följde. Cityakuten. Under många år var dr Greene, dr Lewis, dr Benton och dr Carter mina vänner. För att inte tala om dr Ross, George Clooney. Hade inte haft något emot om han varit barnläkare på stadens sjukhus. Då när dottern var liten och vi nästan bodde där under perioder. Hade nog underlättat lite.
Men en efter en lämnade läkarna serien. Någon dog. Någon fick tjänst på annan ort. Någon fick barn. Osv. Serien miste mycket av sin charm i o m tappet av original-karaktärerna.
Lite av samma fenomen händer nu i Grey's. Kanske är det inte konstigt?  Kan förstå om man som skådespelare vill göra något annat. Än att fejk-operera och ha sex i linneförrådet.
Hörde förresten att en av spekulationerna till McDreamys död, skulle vara just det. Sex i linneförrådet.Eller någon annanstans. Vid inspelning. Dock inte enligt manus. Inte ens med annan skådis. Och såklart inte med sin egen, alldeles riktiga fru. Kanske med en ung o söt praktikant? Vad vet jag. Bryr jag mig? Egentligen inte alls.
På onsdag är det säsongsavslutning. Känns helt ok faktiskt. Jag behöver ett break från  Seattle. Men med det säger jag inte att jag inte tittar nästa säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar