onsdag 27 januari 2016

Havre

Ja, man kan göra ett blogg-inlägg om nästan allt. T.o.m. om havre. Så det tänkte jag skriva om nu. Bara ett kort inlägg. Tömmer nog ut ämnet rätt snart.
Först ska jag säga att jag älskar havre. Och som tur är älskar även min mage havre. När tarmen min mått som sämst, då funkar alltid havre. Dessutom är det väldigt näringsrikt. Och glutenfritt, om man använder den rena havren. Sänker tydligen kolesterolet. Inga jättelånga transporter, odlas i Sverige. Och denna underbara produkt är dessutom billig. Riktigt billig.
Oftast köper jag havre i grynform. Till gröt, bakning och müsli. Ibland havrekli. Någon gång har jag inhandlat mat-havre. Gott att koka, blanda med olivolja och grönsaker.
Nu har jag läst att det också finns havrekärnor och havrepasta. Det senare måste jag få tag i! Att det finns alternativ till mjölkprodukter, gjorda på havre - ja det vet jag ju. Nu gör jag reklam för Oatley. Slut på reklam.
So far so good. Men nu har jag läst någonstans att det i hyllorna ska finnas nakenhavre. NAKENHAVRE? Jag har inte googlat. Gissar att man kanske skalat havren på något sätt. Ingen aning.
Nja, håller mig nog till havregrynen. Det är något tröstande i en tallrik gröt. Och som bomull för magen.
Kan man bjuda på stora skålar ångande havregrynsgröt på kalas som komma skall? Bra för både hälsan och plånboken. Passar det med rödvin till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar