söndag 25 september 2011

Hummertina. Albertina. Görantina?

Träffade mina vänner från en av våra stora öar i väster. Mycket avhandlades. Att oljeutsläppet  ställer till det för hummertinorna.  Att många på ön heter dubbelnamn. Lars-Göran. Bengt-Åke osv. Att det finns åtminstone ett minst sagt udda namn i släkten deras. Jag har aldrig tänkt på att namnet Albertina egentligen är en blandning av ett pojk- och ett flicknamn. Albert o Tina. Bra så. Känner ingen Albertina, men känner ju till det via Evert Taube. Men Albertina var inte tillräckligt udda. En annan sammanblandning av man/kvinna hittades:  GÖRANTINA!  Först tyckte jag - va??? Men ju fler gånger jag hörde det och ju fler gånger jag själv säger det, så visst. Ok. Barn i dag heter ju allt möjligt konstigt (det ämnet avhandlades också).  Dock är mitt stalltips att om namnet dyker upp hos nå´n tulting på dagis - ja då ligger det dagiset på denna stora ö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar