fredag 2 december 2011

Det vet du väl!

Hon är för skön då och då. Dottern alltså. För er som ev inte känner henne, så råkar hon ha en kromosom mer än oss andra. Än oss normal-störda.
Nu är det tre (!) år sedan hon flyttade hemifrån. Ja kära nå´n så mycket vånda det var innan. Både hennes och min.  Till ingen nytta. Eller kanske var det så att tack vare all vånda innan, blev det så bra?
Jaja. Nu när jag inte umgås med henne varenda minut, så kan jag se på ett annat sätt. Inte så att jag inte uppskattade henne alla 25 hemmavarande åren - tvärtom. Men, ibland blev det lite mycket bara.
Nu kan jag se hur skön hon faktiskt är. Hur rolig hon är. Hur smart hon är. Jaa, faktiskt smart också. På sitt alldeles eget logiska sätt. Hur härligt hon kommenterar saker och ting.
En av hennes standard-fraser är "Det vet du väl".
Den används allt som oftast, när hon tycker att jag eller nå´n annan är ovanlligt trögtänkt.
Ett färskt exempel från ett telefonsamtal häromdagen.
"Mamma, mamma, vet du vem jag såg i dag, när jag skulle hem från jobbet?"
"Neej, vem då?"
"Det vet du väl!"

"Neej, du måste hjälpa mig lite:"
"Det vet du väl - Bosse!"
Oj, tänker jag då . vilken Bosse????
"Snälla du, jag vet inte vem du menar!"
"Åhhhh! Det vet du väl - Bosse som körde taxi i H-berg" (där vi bodde för 10 år sedan).
Men ni fattar hur trög jag är!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar