måndag 12 mars 2012

Besiktning. Del 2.

Pust. Stånk o stön.  Nu är andra delbesiktningen klar. Ett helt annat program på den tv:n, som jag misstänkte.  Jag är hemkommen från Medicin mottagning 4. Fast jag säger fortfarande Mag o tarm mottagningen.  Mera klartext liksom. Undrar varför de bytte namn? Kanske finns det patienter som har svårt att säga att de ska till mag o tarm? Det handlar ju oftast om riktiga skitsjukdomar.  Eller kanske personal som hellre säger Medicin 4, på frågan var de jobbar?
Hur som helst så trivs jag där. Låter ju knäppt, men jag känner mig så omhändertagen

Hela förra veckan gick jag på diet. Egentligen ingen svår diet. Men TRÅKIG.  Boring boring.  Inga grönsaker. Ingen frukt utom banan. Inget fullkorn. Inga frön av nå´t slag. Inte ens oliver!  För många är det kanhända en vanlig vecka, om den består av mos och kokt korv/ fiskgratäng utan grönsaker/kyckling o ris. Och  te med ljust (vitt) bröd till frukost, eller möjligen fil utan mysli o bär eller frukt.
För mig är det en ovanlig vecka. Jag lever ju i princip på grönt o bulgur o linser o knäckebröd. Inte riktigt sant förstås, men en sanning med lite modifikation.
I går fastade jag. Jag fick dricka klara drycker. Skulle dricka många liter. Så jag växlade mellan te, buljong, äpplejos och vatten. Gick riktigt bra, jag var inte hungrig på hela dagen. Kanske även berodde på att jag vid 13-snåret drack första dosen av laxer-medlet.
Men yippee säger jag bara!  Mag o tarm (eller förlåt Medicin 4) har bytt laxerings-sort! Nu behövde jag bara inta två doser á 1,5 dl.  Istället för 3 liter. Dessutom smakade det citron . Istället för salt.
Ja, sedan kan ni ju räkna ut vilket rum jag ockuperade restan av dagen/kvällen.

I morse taxi till sjukhuset här i staden. Ont i magen. Lite orolig. Dels för att en COLOSCOPI (eller kanske koloskopi?) är en obehaglig upplevelse. Dels för att jag varje gång är lite oroad av vad man ska hitta för "fynd". Och dels för att jag denna gång även oroade mig för att ligga på den hårda britsen och få ännu ondare i bäcken/nerven.
Men - allt gick bra. Jag valde t.o.m. bort allt vad smärtstillande o lugnande heter. Bara för att slippa ligga kvar extra timmar på den där britsen.
Men huva, va ont det gör. Särskilt i krökarna. På tarmen alltså. Jag har ngr rejält tvära krökar, det får jag höra varje gång. Jag stönade o stånkade o kved ibland. Men det gick. Och det såg bra ut. Ja, alltså jag har ju Crohns sjukdom i min tarm. Men med dom förutsättningarna såg det väldigt bra ut.
Den här gången valde jag att inte stirra mig blind på tv-skärmen. Jag har ju sett det här programmet förut. Favorit i repris - nja inte riktigt.
Men lite tittade jag. Det är rätt fascinerande med en människokropp inifrån. Som en film av Lennart Nilsson. Och jag hade huvudrollen!
När det var över och vävnadsprover tagna från min tjocktarm, och sköterskan inte behövde hänga på min mage för att lägga tarmen åt ett annat håll, och doktorn dragit ut 1,5 m slang ur mitt inre. Då sa jag lättad: Vilket jäkla jobb ni har!!
Jaa, sa dom nästan i kör, vi har världens bästa jobb! Inte så glamouröst kanske, men bäst!

1 kommentar:

  1. Å, herregud Helena vad du får vara med om, det kändes som om det var jag som låg där...

    SvaraRadera