torsdag 4 juli 2013

Autism-spektrum?

Autism-spektrum. Den lilla tilläggs-diagnosen har min dotter. Alltså som tillägg till den stora diagnosen, Downs syndrom.
Tillägget fick hon när hon började prata med figurer som bara hon ser och hör. Det är inget allvarligt, men ibland kan hon säga nå´t och jag kanske säger "Vad sa du?".  Då kan jag få till svar att det inte var mig hon pratade med.  Men hon stänger inte in sig i nå´n bubbla eller så, och är väldigt socialt kompetent faktiskt.
Så för mig har det där lilla tillägget inte varit någon stor sak. Dock är det förstås viktigt att veta om det, och även att ha kunskap om hur man ska hantera det.
Ibland blir det roliga situationer, förstås.
Dottern är väldigt noga med att det ska vara på samma, eller iaf så långt det går samma, sätt varje gång man gör något.
Ska hon t.ex. åka på semester och ha lunch-matsäck; ja då är det pannkaka som gäller. För så har det "alltid" varit.
Det går förstås att övertala henne att göra annorlunda, men ibland är det skönast för båda parter att inte gå in i den diskussionen.
På dotterns boende är det flera i personalen som har en fantastisk förmåga att hantera det här. Personal som känner henne väl, och som tur är finns några av dem ff kvar på boendet.
I dag när jag pratade med en personal i ett annat ärende, så avslutade personalen C med att säga; "Och nu ska jag meddela din dotter att det är korv Stroganoff till lunch".  Jaha, tänkte jag, det är väl bra.  Det hör till saken att dottern är både glutenintolerant och kräsen...
C fortsatte med att säga att dottern inte ätit det på ett tag, att hon vägrat. Men nu hade C till slut fått ur min dotter anledningen till ratandet av Stroganoffen.
Någon i personalen som hade mat-tjänst, hade vid något tillfälle gjort FEL.  Katastroffen med Stroganoffen! Korven var skuren på fel sätt!
Dottern: "Man kan ju inte äta när korven är gjord åt vänster och i korta bitar. Den måste vara gjord åt höger och i långa bitar". 
I det läget är det svårt att få henne att inse att det faktiskt smakar likadant ändå. Att korven kan vara kort eller lång, ja - men gjord åt höger eller vänster???

Ibland tror jag att jag har en del av det här spektrumet jag också. Om det finns i generna låter jag vara osagt. Men min mat-och sov-klocka hör ju hit. Liksom mina olika muggar förstås. För att inte tala om att jag alltid måste hälla i mjölken först i mitt te...

2 kommentarer:

  1. Jättefin bild på Karin och som alltid ett bra inlägg:-) Du är så duktig på att knyta ihop det hela på slutet. Det är konst att kunna det:-) Kram.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilken fin blogg du har!

    Det finns en härlig läkare som heter Karl L Reichelt, nu 85 år gammal, och han har forskat i runt 40 år, han började förstå när han forskade på barn med downs syndrom - en förening som byggts upp bland annat tack vare honom är Norsk Protein Intoleranse Forening, http://www.npif.no/ och där kan du finna mer om denna forskning samt tips om vilka möjligheter det kan finnas att få din dotter mer eller mindre "ur sin autism" genom att förändra daglig kost med kosttillskott och daglig rörelseaktivitet ...

    Du får gärna höra av dig om du vill veta mer om detta ... en svensk förening som jobbar mycket likt NPIF är BAN!, Behandla Autism NU!, http://behandlaautism.nu/

    Lycka till med allt spännande du och din dotter har framför er <3

    Sommarhälsningar
    Sussie

    SvaraRadera