onsdag 31 juli 2013

Svunnen tid

I dag är en funderar-dag. Jag har någon form av infektion i kroppen. Orkar inget annat än fundera i dag. Vilket är trist med tanke på att dottern är här. Men men...
Som så ofta funderar jag på tid. Tid som går så fort. Jag hinner inte med.  Dagens tankar har nog att göra med några fynd jag gjorde. På vinden, häromdagen. Jag hittade lite ting från en svunnen tid.  Bara att jag använder det uttrycket! Det är verkligen bevis på att tiden gått. Fort.
Det jag hittade var bl.a. en kassabok. Min kassabok.  Jaha, där kände jag mig lastgammal. Hej hopp. Kassabok? Någon?  När jag var ung, i en svunnen tid, var det vanligt med kassabok. I alla fall påstod min far det. Och uppmuntrade mig att föra en sådan. För att ha koll på mina inkomster och utgifter. Debet och kredit. Så nära en budget man kan komma.
Tänk sent 70-tal. Kassaboken jag råkade hitta är från 1978. Jag har flyttat hemifrån. Läser på förskoleseminariet, som det hette då. Det intressanta i kråksången är inte hur min budget gick ihop varje månad. Nej, i dag när jag tittar i boken är det mest fantastiska att se priserna jag noterat så grundligt.  Här är några exempel:
23 januari: Buss 2 kr
Klippning på Salong Cri 40 kr (!)
Lunch på RSÖ (USÖ) 9,75
26 januari: LP -skiva 14,50
20 februari: Trubadurafton på Högfjällshotellet i Sälen 13 kr ( vad är det för konstig summa tro?)
25 februari: Restaurangmiddag + drink(Alexander) i Sälen 70 kr
Visst är det underbart!  Jag minns mig själv, hur jag plitade i den här boken. För att ha koll? För att visa mig själv att jag kunde hantera en budget? För att visa pappa? Vet ej, men jag vet att jag inte tyckte det var ett dugg betungande. Att plita. Det kan man nästan gissa, när man ser hur detaljerad jag är.
Att jag klippt mig just på Salong Cri. Att jag drack just en drink vid namn Alexander. Viktiga fakta. Jag minns då så väl den drinken. Vi var ett gäng tjejer från för-sem på resa till Sälen. Jag minns hur den smakade. Jag minns hur rolig kvällen var. Jag minns hur Marie skrattade. Hur Eva lärde mig åka "propellern" i backen. Att bilen inte startade en dag. Och - när jag lägger mig och verkligen läser igenom Kassaboken, då hittar jag en post:
23 februari: "igångsättning" av Volvon 14 kr. Skrattar högt. Åt mig själv. Den jag en gång var. Jag gillar nog henne...känns bra att säga det till den jag är i dag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar