torsdag 10 november 2011

Ped. vs Admin. Eller Vem är jag?

Jag är pedagog. Tror jag. Numera är jag inte lika säker. Kanske har jag delvis bytt bana. Till administratör.  Vissa dagar känns lika administrativa som pedagogiska.
För att inte tala om språket vi använder. Missförstå inte, det är inget dåligt språk med en massa fula ord.
Lärarspråket är idag ett språk fyllt av förkortningar. Är du som läser detta inte pedagog, ja då blir det svårt att hänga med nu...
I går em fick jag frågan av en kollega, vad jag skulle göra resten av dagen på jobbet. Jag hörde mig själv svara: Först ska jag skriva in en LPP i PODB. Sedan ska jag på ICDP.  Va? Hur blev det så här? Och det är bara en bråkdel av allt vi slänger oss med.  Det skrivs IUP och ÅP. Vi använder FLOD och PERSONEC och  går på  APT förstås.  Min laptop har jag fått för att jag varit duktig i PIM.  Vi har förresten PUMAN eller ÖMAN datorer på jobbet. Och till flera av de här förkortningarna måste man ha vidhängande lösen...Ujujuj, som vi säger här i Närke.
Det är mycket nu.
Och då har jag inte ens nämnt LGR11. Som dessutom ska IMPLEMENTERAS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar