söndag 13 november 2011

Tankar om tid.

Tid. Har man eller inte. Mitt problem är inte att jag inte har. Mitt problem är snarare att jag inte kan göra så mycket av min. Inte så mycket som jag skulle vilja. Fast visst kan även jag känna ibland att den inte räcker till. Dock - när jag tänker efter ordentligt är det nog snarare så att det är JAG som inte räcker till. Inte tiden.
Läste något intressant. Om tid. Egentligen om solurs - tid. Ni vet sådana där som "man" har i sin trädgård. Kanske har man fått i present? Hade inte kommit på tanken själv kanske? Nåja, jag har varken trädgård eller solur, men det jag läste var ändå intressant.
Där stod att solurs-tiden är exaktare än klock-tiden. Alltså det vi menar med Greenwich time är inte exakt exakt. Om man talar om att mäta jordens exakta position i relation till solen - soltid - är det ett solur man ska ha. Klockor får oss att tro att alla dygn är lika långa, exakt tjugofyra timmar. Inte sant, enligt det jag läste i boken.En del är liiite kortare, en del liiite längre. Och jag tror verkligen på detta. För det vet vi väl alla, att vissa dagar är så långa och vill liksom aldrig ta slut. Medan vissa dagar bara säger svisch.  Är det vetenskapligt bevisat att det är de tråkiga som är längst?
Just nu känns det som om ni tänker - men människa, hur har du TID att fundera på sån´t här?

2 kommentarer:

  1. En sån underbar tanke! Och härligt att se att även andra kan tänka på såna där konstiga saker som liksom inte har nåt svar, men man vill ändå veta. Och håller fullt och fast med dina tankar om tiden och jaget, hur det räcker till och inte.
    Konstig svenska, hoppas du förstår.
    heanku

    SvaraRadera
  2. Heanku betyder glädje på nåt språk som jag har glömt. Men jag hittade på namnet först och googlade det sen och upptäckte betydelsen. Passar utmärkt till mig eftersom jag försöker leva livet med att se glädje i vardagslivet, trots besvärlig livlång sjukdom. Så det blev ju bra!
    heanku

    SvaraRadera