onsdag 2 november 2011

Ketchup-effekten

Jag älskar min lägenhet. Det gör jag verkligen. Bortsett från att jag önskar mig en större balkong. Mycket större. Jag tillbringar så mycket tid hemma, och kan utan tvekan säga att jag trivs.
Men nu har det blivit som en ketchup-effekt. Av trasiga saker här hemma. Det är alltså inte bara jag som inte fungerar här nu. På två dagar hände det här:
Först ramlade badkaret isär. Ja alltså, inte badkaret kanske. Det som sitter utanpå, fronten. Och sedan även kortsidan.
Därefter munstycket till duschen. Sprutar åt alla håll. Fast inte dit jag vill att det ska förstås. Då hade jag redan ringt hyresvärdens felanmälan om karet. Eller fronten då.
Så jag fick ringa igen. Jag tänkte ju att det är väl lika bra att de fixar det också. När de ändå ska hit liksom.
Innan det hann komma någon (det tar ju lite tid när det inte är AKUTA saker), ja då gick lampan ovanför spisen sönder. Den som sitter vid fläkten. Suck. Jag ringde igen. Den här gången sa jag bara "Hej, det är jag igen..."
Fick då veta att den lampan byter inte hyresvärden. Det åligger mig att göra. Fine, tänkte jag. Så började jag brottas med skyddet som sitter framför nämnda lampa. Brottningsmatchen underlättades inte av mina problem med att stå på mina fötter... 1½ dag senare ger jag upp. Ringer igen. Får till svar att de noterar även detta på arbetsordern, men jag får bara hjälp med att ta bort den trasiga lampan. Köpa ny och montera dit, det åligger som sagt mig. 
Helt ok. 
Sedan började min väntan. När jag kom hem från jobbet ngr dagar senare, låg en lapp att "Andreas" varit här och utfört beställt arbete. BADKARSFRONT åtgärdat. ????? 
Jag ringde igen. "Jaja, de andra beställningarna ligger ju här på ordern. Det är nog tänkt att någon annan proffession ska åtgärda dessa".
Jaha. Så Andreas kan montera ihop badkaret, men inte byta duschmunstycke? Och absolut inte pilla bort lampskyddet vid fläkten?
Jag har lite svårt att ta att alla inte är lika rationella som jag. Liksom inte lika perfekta =)
Så det blir till att fortsätta laga mat in the dark. Rätt så spännande faktiskt, det blir som en överraskning varje gång.

2 kommentarer:

  1. Ja tänk, att det ska vara billigare och effektivare att skicka en gubbe för varje trasig grej! Och så sniket att inte byta lampan! Fy bubblan vilka männsikor det finns, ingen flexibilitet. Hoppas allt ordnar sig snart.
    heanku

    SvaraRadera
  2. Ja, men det låter helt märkligt. Vilken planering!? Jag tror vi lärare stör oss lite extra eftersom vi är så planerande... i allt vi gör. Typiskt också att allt rasar samtidigt. Önskar dig en bra Allhelgonahelg! Kram!

    SvaraRadera