söndag 23 oktober 2011

Landet lagom

Lagom. I hela mitt liv har jag fått höra att det är ett ord som endast finns i svenska språket.  Att det bara är svenska folket som förstår vad det innebär att vara lagom. Lagom bra på nå´t. Lagom rik. Lagom lång. Lagom smal. Man kan nog vara lagom på allt egenltigen. Och förstå vad vi menar, om man är svensk alltså. Liksom the opposite of Extra allt.
Men i går läste jag en löpsedel som jag inte förstod, hur svensk jag än må vara. "Småät LAGOM - gå ner 19 kg!"   ??????  Vadå småät lagom? Hur mycket är lagom i det fallet? Och vem 17 har målet inställt på just 19 kg?? Tänk om du småäter lite för mycket och går ner BARA 17,5 kg? Eller för lite småätande och du rasar 20 kg i vikt? Håhåjaja, många är problemen vi brottas med.
Här är i alla fall en Dagens igen. Ganska lagom snygg outfit, eller?

1 kommentar:

  1. Nä, outfiten var inte lagom snygg... den var mycket snygg!
    Men jag tycker att ordet lagom är bra att ha många gånger. Men vilket lustigt exempel du hade funnit, där kan man verkligen säga att lagom inte passade.
    heanku

    SvaraRadera