måndag 22 augusti 2011

Tidpilen.

Såg nå´t vetenskapligt program på tv. Eller delar av ska jag väl erkänna. Kanske därför det dom sa lät lite underligt. Programmet handlade om tid. Intressant objekt. (Och nu var jag INTE ironisk). Frågan var varför inte tiden går baklänges. ???  Fantastisk tanke att leka med, inte sant? Anledningen hade att göra med något som kallas tidpilen, som gör all förändring enkelriktad, dvs framåt. Jag skulle kunna tänka mig att tiden kunde få gå lite bakåt. Inte några miljoner år, bara så att jag kunde få vara drygt 40 igen. Så att barnen fortfarande var barn, fast inte riktigt små. Låg resp mellanstadie ålder. Ja, så sa man på den tiden... Att den där tidpilen kunde vända på allt skit som finns i kroppen min, vore inte heller fel. Så kunde den passa på att ta bort en del rynkor o skrynklor på samma gång. Men se det vill inte tidpilen höra talas om. För om  den skulle börja gå baklänges, så skulle världen stå stilla, och det går inte för sig.
Sedan sa dom också att dygnet blir 17 mikrosekunder (!) längre / år. Hur kan jag då tycka att tiden går fortare och fortare? Att det knappt går att greppa att barnen är vuxna, och att det är ett helt år sedan förra skolstarten redan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar