tisdag 30 augusti 2011

Ikon.

Ikon. Mäktigt ord. Kan betyda flera saker förstås. Religiös andaktsbild. En liten data-bild. Eller PATTI SMITH. T.ex. Det finns ju andra mänskliga ikoner. Många rentav. Men ikonen just idag stavas Patti. Hon är 65 år. Fatta! Det gör inte jag. Hur kan hon vara 65? Pensionär faktiskt. Ur led är tiden.
Men nu stog hon på scenen, tog emot sitt pris, och lovade att fortsätta skriva låtar! Yeah!
Av en slump hade jag tv:n på när Polarpriset utdelades,och en rad svenska artister tolkade Pattis låtar. Riktigt bra gjorde dom det. Men bäst var nog Patti själv, hennes tacktal var stort.
Undrar hur det känns att betecknas ikon? Kanske att man inte kan ta in det riktigt. Ja, så är det nog.
Dock skulle jag inte ha nå´t emot att kallas så. Inom vilket område? Tja, vilket som helst.  Ni kan komma med förslag, jag är öppen för det mesta.
Om jag anstränger hjärnan lite och gör ett enkelt matematiskt överslag, med min egen ålder kontra Pattis. Ja, då kanske jag till slut kan förstå att hon är pensionär...suck.
Men nu får jag inte bli bitter över det, att jag ännu inte uppnått ikon-status. Jag har ju några år kvar till 65.
(Den där bitterheten, jag den återkommer jag till, det har jag ju sagt förut).

1 kommentar:

  1. Vågar jag erkänna att jag inte alls förstår att folk tycker om Patti Smiths musik. Jag tycker hon är urdålig. Det är väl för att det låter för skräningt, både hennes sång och musiken. Men kul för alla som gillar henne... grannen var ju till Stockholm på hennes konsert. Jaja, smaken är olika... Men tänker som du, inte ser hon ut som en pensionär...
    Tänk inte på bitteheten, så får den inte fotfäste i dig. Tänk på det där kinesiska ordspråket: Du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår.
    Klart man deppar ibland när man är sjuk, det gör jag med, men jag tänker då på det som är bra i mitt liv... och det är mycket.
    Ha det gott!
    heanku

    SvaraRadera